مزایا و معایب استفاده از نیتروژن در تایر خودرو

15 آذر 1399 کارشناسی رنگ -تشخیص رنگ 1471 بازدید ثبت دیدگاه تاریخ به روز رسانی 15 آذر 99

تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از مسائل مهم در نگهداری خودرو است. میزان فشار باد لاستیک ها علاوه بر تأثیرگذاری روی مصرف سوخت بر روی نرمی خودرو ، ترمز گیری ، فرمان پذیری بیشتر و سر و صدای منتقل شده به داخل کابین خودرو نیز موثر است.

اگر می خواهید استهلاک رینگ و تایر خودرویتان پایین باشد و پول کمتری خرج کنید بهتر است از گاز نیتروژن برای پرکردن لاستیک های خودرویتان استفاده کنید .

مزایای استفاده از نیتروژن در تایر خودرو

1- حذف رطوبت

هوای معمولی که در تایر خودرو استفاده می شود ترکیبی از نیتروژن ( 78 درصد ) ، اکسیژن و رطوبت ( 21 درصد ) و گاز های ناچیز دیگر ( یک در صد ) است. لاستیک خودرو نیز از سیم های فولادی تشکیل شده بنایراین ترکیب اکسیژن و فلز و رطوبت باعث خوردگی رینگ و لاستیک شده و هزینه نگهداری را بالا می برد. اما از آنجایی که رطوبت در لاستیکی که از باد نیتروژن پر شده است وجود ندارد و خشک می باشد عمر لاستیک خودرو بیشتر می شود.

2- ثبات بیشتر

تایرهایی که با باد نیتروژن پر می شوند به ندرت از فشار باد آنها کاهش می یابد چرا که مولکول های نیتروژن به دلیل بزرگتر بودن از مولکول های اکسیژن هستند ( میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم اکسیژن است ) همچنین گاز نیتروژن از هوای سرد و گرم تاثیری نمی گیرد و همیشه ثابت است. ( عمر لاستیک تا 40 درصد افزایش می یابد)  

3- امنیت

همانطور که گفته شد اندازه مولکولی گاز نیتروژن بزرگتر از گاز اکسیژن می باشد و در واقع 4 در صد سبکتر میباشد به همین دلیل گرما را با سرعت بیشتری از دست می دهد و خطر ترکیدگی لاستیک به طور قابل توجهی کاهش مییابد.  

 4 -  عدم شرکت در احتراق

یکی دیگر از مزایای گاز نیتروژن این است که در آتش شوزی مانند اکسیژن عامل کمکی نیست.

5- کاهش مصرف سوخت

ثابت بودن فشار باد لاستیک ها  باعث می شود اصطکاک لاستیک ها با زمین کم شود و در نتیجه باعث کاهش مصرف سوخت تا 10 الی 15 درصد می شود و در نیجه کاهش آلودگی هوا خواهد شد.

6- نرمی  کمک های ماشین

با نرم شدن لاستیک ها همیشه جلوبندی خودرو سالم می ماند و در نتیجه استهلاک کم می شود و اتاق سالم می ماند. همچنین به دلیل بیش از حد لاستیک ها ترمزگیری اتومبیل تا 30 درصد بهبود می یابد.

7- کمک به محیط زیست

اگر از باد نیتروژن استفاده کنید روند فرسودگی آن تا 30 در صد کاهش می یابد و این یعنی تعداد کمتری حلقه تایر به عنوان زباله دفع شود.

معایب استفاده از نیتروژن در تایر خودرو

استفاده از گاز نیتروژن علاوه بر مزایایی که در بالا ذکر شد مشکلاتی را به همراه دارد:

1- هزینه زیاد

متاسفانه هزینه پر کردن تایر خودرو با گاز نیتروژن در مقایسه با پر کردن آن با باد معمولی بیشتر است.
 

 2- دسترسی کم

 گاز نیتروژن به راحتی در هر جایی یافت نمی شود و اگر لاستیک های خودرو را با گاز نیتروژن پر کرده باشید بعد از مدتی که احتیاج به تنظیم آن داشته باشید ممکن است آن را در هر تعمیرگاهی یافت نکنید .
پس اگر به تعمیرگاهی که گاز نیتروژن دارد دسترسی دارید که و در نزدیکی شماست بهتر است از این گاز استفاده کنید در غیر این صورت بهتر است آن را با باد معمولی پر کنید و با چک کردن مدام از لاستیک های خود مراقبت کنید.
 

3- درجه خلوص

یکی دیگر از مواردی که باید مد نظر قرار بگیرد اطمینان از میزان خالص بودن گاز نیتروژن تزریق شده به تایر است. طبق تحقیقات صورت گرفته شرکت فورد درجه خلوص 96 تا 99 درصد و شرکت بریجستون درجه خلوص 93 تا 95 درصد را بیان کرده اند.

 

مرکز تشخیص رنگ مهندس باغشنی

شعبه تهران

آدرس : تهران– خیابان انقلاب - بعد از پل چوبی به سمت میدان امام حسین نرسیده به خیابان گرگان پلاک ۱۸۸

تلفن همراه : 09155040968

شعبه مشهد

آدرس : مشهد – حد فاصل چهار راه دانشجو و میدان دانش قبل از معلم 53

تلفن تماس : 38336718–051

تلفن همراه : 09155040968

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

مقایسه خودروها تشخیص رنگ خودرو همه برندها