هر خودرو به طور میانگین سالانه بین 15 تا 20 هزار کیلومتر کار می کند. اگر میزان کارکرد خودرو مورد نظر بیش از این مقدار باشد، به عنوان خودرویی پرکار و اگر کمتر باشد خودرویی کم کار شناخته می شود ( نسبته به سال تولید خود )
اما از آنجایی که در هنگام خرید خودرو دست دوم، کارکرد خودرو در قیمت خودرو فاکتور مهم و تاثیر گذاری است برخی اقدام به دستکاری کارکرد خودرو و کم کردن کارکرد خودرو می کنند. با کاهش کارکرد خودرو نه تنها مشتری خودرو را گران تر می خرد بلکه هزینه های نگهداری بیشتری به گردن خریدار خواهد افتاد.
کم کردن کارکرد خودرو حتی ممکن است بسیار خطرناک باشد . به عنوان مثال فردی خودرو دست دومی را خریداری می کند که کارکرد واقعی آن 50 هزار کیلومتر است که پس از طی 10 هزار کیلومتر دیگر باید تسمه تایم خودرو را تعویض نماید. ولی فروشنده کارکرد خودرو را از 50 به 20 کاهش می دهد. خریدار هم با تصور اینکه هنوز زمان برای تعویض تسمه تایم دارد اقدامی برای این کار انجام نمی دهد که این مسئله ممکن است ضررهای مالی و حتی جانی به همراه داشته باشد.
جالب است بدانید که این پدیده تنها در ایران رواج ندارد بلکه 30 درصد خودرو های شهر مونیخ کشور آلمان کیلومتر خودرو هایشان دستکاری شده و در کشور بلژیک نیز این اتفاق قابل مشاهده است. این کار یک کار غیر مجاز و خطا بوده و جرم محسوب می شود و مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده است ولی به دلیل پیگیر نبودن قانون گذاران به وضوح این عمل قابل مشاهده است و افرادی بسیاری هستند که کیلومتر خودرو خود را دستکاری می کنند.
راه هایی برای تشخیص این پدیده وجود دارد که شما تشخیص دهید آیا کارکرد خودرویی که قصد خرید آن را دارید واقعی می باشد یا نه دستکاری در کیلومتر این خودرو اعمال شده است.
دیاگ تمامی اطلاعات خودرو را که بر روی کامپیوتر خودرو ثبت شده را به راحتی نمایش می دهد و یکی از این اطلاعات میزان کارکرد خودرو می باشد که می توان مشاهده کرد اما از آنجا که افراد در این زمینه حرفه ای شدنده حتی ECU خودرو را هم دستکاری میکنند تا با دیاگ زدن هم کیلومتر واقعی خودرو مشخص نشود.
با چک کردن اتصالات رادیات و لوله های رادیات می توانید به راحتی بفهمید که این خودرو چقدر استفاده شده است و چقدر این خودرو فعالیت داشته و کارکرده است.
در گذر زمان فاصله های موجود در رادیاتور بر اثر برخورد حشرات و هوا و گرد و غبار افزایش می یابد، هرچقدر این فاصله ها بیشتر باشد نشان دهنده کارکرد بالای خودرو است. اگر رادیاتور خودرویی را چک کردید که فاصله های زیادی دارد ویا فاصله های غیر منطقی دارد به احتمال قوی کیلومتر خودرو دستکاری شده است.
نکته: تعویض رادیاتور خودرو هر 150 کیلومتر است و تعویض زود هنگام نیز سوال برانگیز است که باید در هنگام خرید خودرو به این موضوع دقت کنید.
شما با در نظر گرفتن سال تولید و شکل ظاهری خودرو می توانید تخمینی از فعالیت و کارکرد خودرویی که قصد خرید آن را دارید داشته باشید.اگر کیلومتر درج شده با ظاهر خودرو همخوانی نداشته باشد بهتر است مراقب باشید.
ظاهر خودرو مانند خودرگی ها ، عاج لاستیک ها ، پدال ها و حتی روکش فرمان و صندلی را مورد بررسی قرار دهید.
دیسکی که بالای 60 تا 70 هزار کیلومتر کار کرده است دارای لبه های تیزی است . اگر خودرو زیر 50 هزار تا کارکرده باشد تیزی در دیسک غیر عادی است و نشان از دستکاری کیلومتر خودرو دارد. در هنگام خرید شما باید دیسک ترمز را بادقت ببیند و یا آن را لمس کنید.
دو مورد ( چک کردن رادیات خودرو و دیسک ترمز برای خودروهای با کارکرد پایین) که معمولا توسط دلالان تعویض نمیشود را می توان با استفاده از یک کارشناسی مجرب چک نمایید.
آدرس : تهران– خیابان انقلاب - بعد از پل چوبی به سمت میدان امام حسین نرسیده به خیابان گرگان پلاک ۱۸۸
تلفن همراه : 09155040968
آدرس : مشهد – حد فاصل چهار راه دانشجو و میدان دانش قبل از معلم 53
تلفن تماس : 38336718–051
تلفن همراه : 09155040968
دیدگاهتان را بنویسید