کشنده دیما، خودرویی آسیایی یادآور کشنده‌های اروپایی

24 بهمن 1401 اخبار خودرویی 369 بازدید ثبت دیدگاه تاریخ به روز رسانی 24 بهمن 401

کشنده دیما محصول گروه خودروسازی مایان است. اما در واقع این خودرو همان کشنده Jac gallop k7 است که متناسب با شرایط جاده‌ها و نیازهای بازار ایران بازطراحی و تولید شده است. شرکت جک یکی از برترین شرکت‌های خودروسازی در شرق آسیا است که سابقه چندین دهه فعالیت در زمینه تولید انواع خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین را دارد.

کشنده دیما و نسخه اولیه آن Jac gallop k7 از روی یکی از بهترین کشنده‌های اروپایی الگوبرداری شده‌اند و در نگاه اول به سختی می‌توان تشخیص داد که در آسیا طراحی و تولید شده‌اند.

بررسی طراحی کشنده دیما

  • طراحی بدنه خارجی کشنده دیما

در همان نگاه اول رخ و بدنه خارجی کامیون کشنده دیما یادآور کشنده جذاب و پرقدرت actros مرسدس بنز است. این شباهت تصادفی نیست و در واقع طراحی دیما یک الگوبرداری از آکتروس است. با یک بررسی موشکافانه نکات زیر در مورد طراحی بدنه خارجی کشنده دیما قابل توجه هستند.

  • رخ کشنده دیما تا حد زیادی شبیه کشنده‌های اروپایی است.

  • بدنه خارجی دیما به گونه‌ای طراحی شده که حداکثر دید را برای راننده فراهم کند.

  • طراحی چراغ‌های کشنده دیما ظاهری پرقدرت و اصطلاحاً خشن به این خودرو داده است.

  • امتداد خطوط اصلی رخ خودرو به بدنه‌های جانبی بر جذابیت این کشنده افزوده است.

مجموع این ویژگی‌های سبب شده تا کامیون دیما در میان تمام کشنده‌های ایرانی و آسیایی جذاب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین طراحی بدنه را داشته باشد.

  • طراحی داخلی کابین کشنده دیما

طراحی داخلی و کابین کشنده دیما هم از آکتروس الگوبرداری شده است. بطوریکه از طراحی فرمان تا خطوط داشبورد شباهت غیرقابل انکاری با کشنده آکتروس دارد. با مشاهده دقیق و رانندگی با کشنده دیما مهمترین نکاتی که در مورد کابین این خودرو قابل ذکر هستند عبارتند از:

  • کابین کشنده دیما حداکثر راحتی را برای راننده و کمک فراهم می‌آورد.

  • صفحه کیلومتر به گونه‌ای طراحی شده است که هم جذاب است و هم کاملاً در معرض دید راننده قرار دارد.

  • کلیدهای تنظیمات روی داشبورد کاملاً در دسترس راننده هستند و جانمایی ایده‌آلی دارند.

  • تمام اجزای داخل کابین هماهنگ با هم طراحی شده‌اند و کلیتی جذاب و کارآمد را فراهم آورده‌اند.

با وجود تمام مزایا باید اذعان داشت که جنس مواد به کار رفته در کابین به اندازه کشنده‌های اروپایی باکیفیت نیست ولی کیفیت قابل قبولی دارد.

طراحی داخلی کابین کشنده دیما

مشخصات فنی کشنده دیما

کشنده دیما از لحاظ مشخصات فنی از تمام کشنده‌های چینی که در جاده‌های ایران در حال حمل بار هستند قوی‌تر است و مشخصات فنی بالای آن نوید یک کشنده قدرتمند که سالهای سال در جاده‌ها خواهد تاخت را می‌دهد. بخشی از اطلاعات مهم در مورد مشخصات کشنده دیما عبارتند از:

  • موتور کشنده دیما از نوع Cummins ISGe5-490 است و با تولید قدرتی معادل 490 اسب بخار و حداکثر گشتاوری برابر 2300 نیوتن‌متر، توان کافی برای حمل بار در سخت‌ترین جاده‌ها و ناهموارترین مسیرها را فراهم می‌کند.

  • موتور کشنده دیما 12 لیتری و 6 سیلندر است. حجم موتور کشنده عامل بسیار مهمی در سنجش قابلیت‌های خودرو است. قدرت کشنده و همچنین میزان مصرف سوخت آن مستقیماً با حجم موتور در ارتباط هستند. با افزایش حجم موتور، قدرت خودرو افزایش یافته و مصرف سوخت هم بیشتر می‌شود.

  • کشنده دیما از مخازن سوخت آلومینیمی با مجموع ظرفیتی برابر با 1200لیتر برخوردار است که کاملاً منطبق با نیازهای این خودرو است. مخزن سوخت آلومینیمی ایمنی و دوام بسیار بیشتری از سایر انواع مخزن سوخت دارد.

  • جعبه دنده کشنده دیما از نوع اتوماتیک(ZF) است و 12 دنده جلو و 2 دنده عقب دارد. این جعبه دنده کار را برای رانندگان راحت‌تر کرده و کنترل خودرو را در جاده‌های مختلف ممکن ساخته است.

  • ارتفاع سقف اتاق کشنده دیما تا سطح زمین برابر با 3.858 متر است. بخش مهمی از جذابیت‌های کشنده دیما مرهون تناسب خاص کابین آن و بخصوص ارتفاع کابین است.

آیا کشنده دیما ارزش خرید دارد؟

مشخصات فنی، طراحی بدنه و طراحی داخلی کشنده دیما حاکی از خودرویی پرقدرت و با کارایی بالا است. به علاوه الگوبرداری این کشنده از خودروهای اروپایی موجب شده تا این خودرو سطحی متمایز و برتر نسبت به سایر کشنده‌های موجود در بازار داشته باشد.

البته کشنده دیما دقیقاً همان جک gallop k7 نیست و ممکن است تفاوت این دو کشنده شبهاتی را در مورد کیفیت دیما مطرح سازد اما به نظر می‌رسد که تغییرات دیما نسبت به جک صرفاً با توجه به نیازهای بازار خودروهای سنگین ایران صورت گرفته و دلیل تفاوت کیفی این دو کشنده نیست. در مجموع در مورد ارزش خرید کشنده دیما باید به دو نکته زیر توجه کرد.

  • کشنده دیما، هم از لحاظ فنی و هم از جنبه طراحی برتر از کشنده‌های چینی و ایرانی است.

  • کشنده دیما به نسبت کشنده‌های اروپایی قیمت مناسب‌تری دارد.

 کشنده دیما

ارزیابی کلی کشنده دیما

در ارزیابی عملکرد یک خودرو بخصوص کشنده‌ها، علاوه بر مشخصات ذکر شده در کاتالوگ خودرو باید به تجربه رانندگان و نظرات کارشناسان و تعمیرکاران هم توجه داشت. با در نظر گرفتن تمام این موارد می‌توان ارزیابی نهایی در مورد این کشنده را اینگونه خلاصه کرد:

  • از حیث مشخصات فنی، کشنده دیما وضعیت خوبی دارد. قوی‌ترین خودروی کشنده نیست اما قدرت کافی برای حمل انواع بار را در جاده‌هایی حتی ناهموار دارد.

  • طراحی بدنه بیرونی کشنده دیما بسیار بهتر از تمام رقبا است. طراحی بدنه کشنده دیما بگونه‌ای است که هم ظاهری جذاب به این کشنده داده و هم مطابق با اصول کارکردی کشنده‌ها است.

  • کابین کشنده دیما طراحی بسیار خوبی دارد و کنترل کامل وضعیت را برای راننده و راحتی را برای راننده و کمک فراهم کرده است.

  • مواد اولیه مورد استفاده در ساخت بدنه و کابین کشنده دیما کیفیت فوق‌العاده بالایی ندارند اما کیفیت آنها بگونه‌ای است که به راحتی دچار خراش و آسیب نمی‌شوند و مشکل خاصی بوجود نمی‌آورند.

  • کشنده دیما تمام تجهیزات الزامی و امکانات مورد نیاز را دارد اما با توجه به طراحی فوق‌العاده این خودرو، شرکت سازنده می‌توانست حتی تجهیزات بیشتری را در داخل کابین تعبیه کند.

  • هیچ کشنده دیگری با این مشخصات فنی بالا و ویژگی‌های ارزشمند را نمی‌توان با چنین قیمتی خریداری کرد. کشنده دیما ارزش خرید بالایی دارد.

برای آگاهی از شرایط کشنده دیما اقساطی ۱۴۰۱، زمان تحویل و همچنین قیمت کامیون صفر کارخانه ۱۴۰۱ با ما در تماس باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

مقایسه خودروها تشخیص رنگ خودرو همه برندها