تصادف بخشی از روزمرگی رانندگی به شمار میرود که ممکن است در هر زمان و مکانی برای شما اتفاق بیفتد. بر همین اساس لازم است به هنگام تصادف با حفظ خونسردی و ایمنی در سریعترین زمان ممکن با پلیس 110 یا 120 تماس بگیرید. البته در صورت داشتن مصدوم در حادثه تصادف باید ابتدا با اورژانس(115) و در صورت نیاز با آتش نشانی(125) و سپس با پلیس تماس بگیرید. پس از تصادف بسته به نوع برخورد برای احقاق حق و حقوق خود باید مدارک هویتی از قبیل گواهینامه، کارت ماشین، بیمه و کروکی تصادف را از مقصر حادثه دریافت کنید.
پس از تصادف نخستین اقدام این است که ایمنی خود و سرنشینان خودرو را تضمین کنید؛ به همین دلیل لازم است سریع از خودرو پیاده و از آن فاصله بگیرید. از اقدامات ضروری پس از تصادف میتوان به موان زیر اشاره نمود:
مهمترین نکته پس از تصادف این است که خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و اصلا نگران نباشید و خود را به جای امن برسانید. در مکانی امن توقف کنید و مانع از ایجاد ترافیک یا خطر شوید. در این زمینه لازم به توضیح است که بدون هماهنگی با پلیس نباید از صحنه تصادف خارج شوید. در تصادفات جرحی، تصادف با عابر پیاده، تصادف با خودرو سنگین، تصادفات زنجیرهای و تصادف فوتی به هیچ عنوان خودرو را بعد از تصادف حرکت ندهید مگر با اجازه پلیس راهنمایی و رانندگی. در صورت تصادف برای حفظ ایمنی از چراغهای هشدار و مثلث خطر برای دادن هشدار به سایر رانندگان استفاده کنید.
پس از تصادف با پلیس 110 یا 120 تماس بگیرید و جزئیات تصادف را شرح دهید. البته اگر تصادف جزئی است میتوانید با توافق موضوع را فیصله دهید؛ ولی اگر چنانچه میزان خسارت وارده زیاد است و نمیتوانید با طرف مقابل سازش و مصالحه کنید، برای جلوگیری از مشکلات آتی حتما با پلیس 110 تماس بگیرید. اگر چنانچه به دنبال این هستید که زودتر به نتیجه دست پیدا کنید با پلیس 120 تماس بگیرید تا نزدیکترین افسر پلیس به محل حادثه اعزام شود.
چنانچه تصادف منجر به جرح شده باشد، لازم است سریع با اورژانس 115 تماس بگیرید. با تماس با اورژانس تیم پزشکی با حضور در محل اقدامات اولیه را انجام و مصدوم را به مراکز درمانی منتقل میکند.
اگر تصادف شدید است و خودرو دچار آتش سوزی شده است و یا اگر بر اثر شدت تصادف نمیتوانید مصدومان حادثه را نجات دهید؛ خیلی سریع با آتش نشانی 125 تماس بگیرید تا آنها با حضور در محل و با استفاده از ابزار مناسب بتوانند به مصدومان حادثه کمک کنند. توجه داشته باشید که در تصادف جرحی حتی صدم ثانیه نیز مهم تلقی می شود.
پس از تصادف برای اینکه بتوانید حق و حقوق خود را از راننده مقصر دریافت کنید، باید ابتدا اطلاعات هویتی راننده را ثبت و مدارک هویتی و شناسنامهای را در کنار مدارک خودرو از راننده مقصر دریافت کنید.
پس از تصادف با تماس شما یا افراد حاضر پلیس در محل حاضر میشود که شما باید از او بخواهید کروکی تصادف را ترسیم کند.
پس از تصادف برای دریافت حق و حقوق خود میتوانید از صحنه تصادف عکس یا فیلم تهیه کنید.
بسته به نوع و شدت تصادف قطعات بدنه خودرو اعم از سپر جلو یا عقب، دربهای جلو و عقب خودرو، صندوق عقب، درب کاپوت، گلگیر جلو یا عقب و ... دچار آسیب و خرابی میشود. بر همین یکی از اقدامات ثانویه پس از تصادف برای حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان این است که خیلی سریع قطعات آسیب دیده را تعمیر و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید.
شما میتوانید برای خرید قطعات بدنه فابریک و با کیفیت به فروشگاه اینترنتی پارس بدنه نمایندگی مجاز ایساکو با کد نمایندگی 4102020 مراجعه کنید. سپس با انتخاب قطعه مورد نظر به صورت رنگ فابریک، کورهای و خام با قیمت کارخانه یک خرید مطمئن انجام دهید و از خدمات پارس بدنه همچون خرید آنلاین از هر کجای ایران، گارانتی و ضمانت 18 ماهه کیفیت، ارسال سریع سفارش به سراسر ایران و پشتیبانی آنلاین برخوردار شوید.
در وب سایت پارس بدنه می توانید انواع قطعات بدنه ایران خودرو مانند قطعات بدنه پژو 207 ، پژو 206، سمند، 405 و پژو پارس و همچنین قطعات بدنه سایپا ماند پراید، تیبا و کوییک را با گارانتی 18 ماهه سفارش دهید. همچنین قطعات بدنه ایران خودرو را می توانید به صورت رنگ فابریک و ایساکو نیز با گارانتی قیمت تهیه کنید.
دریافت مدارک پس از تصادف از مقصر حادثه مهمترین موضوع برای دریافت حق و حقوق محسوب میشود که از مشکلات آتی نیز جلوگیری میکند. بر همین اساس پس از تصادف باید مدارک طرف مقابل را برای دریافت حقوق خود به امانت بگیرید. به طور کلی دریافت مدارک بسته به نوع خسارات جانی و مالی به قرار زیر است:
دریافت مدارک هویتی شامل شناسنامه یا کارت ملی
دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی
دریافت کارت ماشین برای شناسایی مالک خودرو
دریافت بیمه شخص ثالث برای اطلاع از میزان پوشش بیمه ای
دریافت کروکی ترسیم شده توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت نیاز
در بیشتر مواقع پس از تصادف طرفین نمیتوانند مصالحه و سازش کنند. در چنین حالتی افسر راهنمایی و رانندگی بسته به شرایط تصادف و قوانین راهنمایی و رانندگی مقصر حادثه را شناسایی و کروکی تصادف را ترسیم میکند.
نحوه شکایت بسته به نوع و شدت خسارت و جراحات وارده متفاوت است؛ ولی به صورت کلی برای استفاده از بیمه حداکثر تا 5 روز کاری فرصت دارید حادثه تصادف را به بیمه اعلام کنید. برای ثبت شکایت اگر میزان خسارت کمتر از 20 میلیون تومان باشد شکایت شما در شورای حل و اختلاف مطرح میشود، ولی اگر میزان خسارت بیش از 20 میلیون تومان باشد شکایت در دادگاه مطرح و رای نهایی صادر میشود.
توجه داشته باشید که خسارت ناشی از تصادف به سه دسته تصادف خساراتی، تصادف جرحی و تصادف فوتی تقسیم میشود که مهلت هر کدام از این تصادفات برای ثبت شکایت متغیر است. در تصادف منجر به فوت بسته به غیر قابل گذشت بودن هیچ محدودیت زمانی برای ثبت شکایت وجود ندارد. بنابراین شاکی در هر زمانی از اطلاع میتواند شکایت خود را علیه مقصر حادثه اعلام و آن را ثبت کند.
در تصادف جرحی غیر قابل گذشت فرد شاکلی در هر زمانی پس از اطلاع میتواند شکایت خود را ثبت کند. اگر تصادف منجر به افت قیمت خودرو شود، بسته به قانون جدید گذشت زمان تاثیری در شکایت ندارد و شما میتوانید در هر زمانی شکایت خود را ثبت کنید؛ البته در این زمینه قانون گذار استثنائات و موارد خاص را نیز در نظر گرفته است.
در تصادفات جرحی قابل گذشت شاکی یا زیان دیده تا یکسال فرصت دارد شکایت خود را ثبت کنید. طبق ماده 36 برای استفاده از بیمه شخص مقصر، راننده خودروی زیان دیده تا دو سال فرصت دارد شکایت خود را ثبت کند و ابتدای آن از تاریخ وقوع حادثه تصادف است.
تصادف جرحی آن تصادفی است که منجر به جراحت و مصدومیت شود، به طور کل تصادفی که منجر به آسیب جسمی شود تصادف جرحی نامیده میشود. بعد از تصادف جرحی لازم است مراحل زیر را طی کنید:
بعد از تصادف جرحی در نخستین گام با اورژانس 115 تماس بگیرید. لازم به توضیح است که برای مصدومیتهای جزئی نیز بهتر است با اورژانس تماس بگیرید، چرا که برخی مصدومیتها در ظاهر نمایان نمیشود و چون به اصطلاح بدن گرم است فرد متوجه عمق مصدومیت نمیشود.
پس از تماس با 115 با شماره 110 یا 120 پلیس تماس حاصل کنید. در تصادف جرحی علاوه بر پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس نیروی انتظامی نیز در محل حاضر میشود. حضور هر دو نیروی پلیس در تصادف جرحی قانونی و الزامی است.
در تصادف جرحی به صحنه تصادف دست نزنید، صحنه تصادف به مامور راهنمایی و رانندگی کمک میکند تا بتوند وظایف خود را با مشاهده صحنه تصادف بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی انجام دهد.
افسر راهنمایی و رانندگی با حضور در محل بر اساس قوانین و مشاهده صحنه تصادف علاوه بر کشیدن کروکی تصادف و گزارش پلیس، مقصر حادثه را نیز معرفی میکند که شما باید این کروکی را برای احقاق حق و حقوق خود در اختیار داشته باشید.
در این مرحله شما باید اطلاعات هویتی و شناسایی راننده مقصر و مصدومان را بگیرید و آنها را یادداشت کنید. در تصادف جرحی شما باید مدارک هویتی و شناسنامهای و همچنین مدارک خودرو را از راننده مقصر دریافت کنید. در صورتی که بین مقصر و غیر مقصر اختلاف نظر وجود داشته باشد و تصادف به صورت 50 در 50 است باید مدارک هویتی میان دو طرف رد و بدل شود.
در تصادف جرحی با حضور نماینده مصدومان و راننده مقصر پروندهای در کلانتری تشکیل و از هر دو طرف حادثه بازجویی به عمل میآید و پلیس گزارش این بازجویی و پرونده را به دادسرا ارجاع میدهد.
بعد از تصادف برای پرداخت خسارت جانی و مالی میتوانید از بیمه شخص ثالث و بدنه استفاده کنید. البته در این زمینه لازم به توضیح است که بیمه شخص ثالث صرفا خسارت جانی را به شرط داشتن گواهینامه معتبر پرداخت میکند و در صورت که بیمه شخص ثالث جوابگوی میزان خسارت نباشد شما میتوانید از بیمه بدنه نیز برای پرداخت خسارت استفاده کنید.
برای استفاده از بیمه شخص ثالث شما باید در زمان مقرر حادثه تصادف را به بیمه اطلاع و مدارک لازم را ارائه کنید. طبق قانون حداکثر مهلت مراجعه به بیمه 5 روز کاری است که مدارک آن بسته به نوع تصادف متفاوت است. در این زمینه شما میبایست با تماس با بیمه و اطلاع از مدارک مورد نیاز آنها را تهیه و به شرکت بیمه ارائه کنید. از مدارک مورد نیاز برای بیمه شخص ثالث میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
گواهینامه رانندگی
ارائه گزارش و کروکی پلیس راهنمایی و رانندگی
ارائه مدارک هویتی خودرو همچون کارت خودرو برگ سبز
مدارک بیمه نامه
فاکتورهای مربوط به خرید قطعات بدنه و تعمیرات انجام شده
مدارک پزشکی مصدومین
شرکت بیمه پس از بررسی مدارک موجود موظف است، ظرف مدت کوتاهی خسارت وارده را طبق قانون پرداخت کند. مدت زمان پرداخت خسارت بسته به نوع شرکت بیمه متغیر و بین 10 تا 30 روز است.
دیدگاهتان را بنویسید