لنت ترمز موتور سیکلت یکی از قطعات مهم و حیاتی هر وسیله نقلیه موتوری است که از آن برای کاهش سرعت و توقف استفاده میشود.
این قطعه مصرفی که روی کالیپر سیستم ترمز قرار دارد، با ایجاد اصطکاک بر روی دیسک و صفحه ترمز، جلوی حرکت چرخ را میگیرد و باعث میشود که راننده بتواند کنترل وسیله نقلیه را حفظ کند.
بر همین اساس لنت ترمز موتور سیکلت، باید همیشه سالم و کارآمد باشد و در بازههای زمانی مشخص، بررسی و در صورت لزوم تعویض شود. در غیر این صورت، ممکن است خطرات جدی برای راننده و سایرین به وجود آورد.
سیستم ترمز وسایل نقلیه موتوری، به طور کلی به دو نوع دیسکی و کاسهای تقسیم میشوند، که هر کدام نیز از چندین قطعه تشکیل شدهاند.
ترمز کاسهای، از یک کاسه فلزی تشکیل شده است که در داخل آن دو نیم دایره وجود دارد و لنت ترمز بر رو آن قرار میگیرد.
با استفاده از پدال یا دستگیره ترمز و میله متصل به آن، فاصله بین لنتها بیشتر شده و با دیواره داخلی توپی اصطکاک پیدا میکنند. در نهایت این اصطکاک باعث کاهش سرعت و توقف موتور سیکلت میشود.
اما در ترمز دیسکی از قطعات بیشتری برای فرآیند متوقف کردن وسیله نقلیه استفاده میشود، که عبارتند از: کالیپر، پیستون، لنت، دیسک، لوله یا شیلنگ ترمز و روغن ترمز.
در ترمزهای دیسکی، روغن ترمز به وسیله شیلنگ به سمت پیستونهای داخلی کالیپر هدایت میشوند.
کالیپر یک قاب فلزی است که روی دیسک ترمز قرار میگیرد و با فشار دادن روغن ترمز توسط پیستونها، باعث میشود لنتها از دو طرف، دیسک ترمز را تحت فشار قرار دهند.
لیست کامل انواع برندهای موتور سیکلت {ایرانی و خارجی}
لنتهای غیر فلزی: این نوع لنت، از ترکیب مواد مصنوعی و در قالب سلولز، آرامید، پلیاکریلونیتریل و شیشه نفوذپذیر ساخته میشوند. لنتهای غیر فلزی به دیسکها آسیب کمی میرسانند، اما مقدار زیادی گرده تولید میکنند و از عمر کوتاهی برخوردار هستند.
لنتهای نیمه فلزی: لنتهای نیمه فلزی، از ترکیب مواد مصنوعی با مقادیر متفاوتی از برادههای فلزات مقاوم ساخته شدهاند. نیمه فلزیها نسبت به لنتهای غیر فلزی از سختی و مقاومت بیشتر برخوردار هستند، اما با این حال آسیب بیشتری به دیسک یا کاسه ترمز وارد میکنند. این نوع لنت از طول عمر بیشتری بهره میبرد.
لنتهای فلزی: این نوع لنت از فلزات مقاوم و بدون ترکیبات مصنوعی ساخته شدهاند و عمر بسیار بالایی دارند. لنتهای فلزی با این که نیروی زیادی برای کاهش سرعت وسیله نقلیه طلب میکنند، اما باعث خوردگی زودتر دیسک ترمز میشوند. همچنین صدای بسیار زیادی هنگام ترمز گرفتن ایجاد میکنند. ( اصولا در موتور سیکلت استفاده نمیشود)
لنتهای سرامیکی: این نوع لنت از ترکیب خاک رس با برادههای مس ساخته میشود و نسبت به لنتهای دیگر، از تعادل در چسبندگی و مقاومت بالا بهرهمند هستند. اما بزرگترین مشکل در لنتهای سرامیکی، ایجاد گرمای زیاد و عدم پراکندگی آن است. این مشکل در نهایت باعث تاب برداشتن لنتها و قطعاتی که در سیستم ترمز دخیل هستند، میشود. با این حال لنتهای سرامیکی، صدای بسیار اندکی تولید میکنند.
لنت ترمز دارای عمر مفید است و زمانی که کارایی خود را از دست میدهد، به این معناست که عمر آن به پایان رسیده و باید تعویض شود.
بر اساس استاندارد جهانی، لنت ترمز موتور سیکلت را باید هر 20,000 مایل یا هر 32,180 کیلومتر تعویض کنید. البته این مقدار ممکن است بسته به نوع و کیفیت لنت ترمز، شرایط رانندگی و ... متفاوت باشد.
اما با این حال باید در بازههای مشخصی، سلامت آن را بررسی کنید. اما مواردی هستند که باعث از بین رفتن زودتر لنت ترمز یا عدم صحیح کار کردن آن میشوند، که در ادامه مطلب آنها را بررسی خواهیم کرد.
یکی از مواردی که باعث از بین رفتن زودتر لنت میشود، داغ شدن لنت و دیسک ترمز یا کاسه آن میباشد که موجب سوت کشیدن ترمز میشود.
دلیل این امر، استفاده ممتد از ترمز است، چرا که اصطکاک زیاد باعث تولید گرمای بیشتر و در نتیجه، احتمال تغییر شکل لنت میشود.
زمانی که شما به ترمز موتور سیکلت فشار وارد میکنید برای توقف وسیله نقلیه، لنتها با کمک فنرها به دیسک نزدیک میشوند و اصطکاک تولید میکنند.
در صورتی که فنرها که به لنت متصل هستند، دچار مشکل شوند، لنت در جایگاه صحیح خود قرار نخواهد گرفت و باعث سوت کشیدن ترمز میشود.
استفاده کردن از لنت، دیسک یا کاسه ترمز بی کیفیت نیز، باعث از بین رفتن لنت و خرابی در سیستم ترمز میشود.
آموزش ۰ تا ۱۰۰ تعمیر موتور سیکلت به کمک یک مکانیک
زمانی که لنت ترمز دچار آسیب شود یا عمر مفید آن به اتمام برسد و آن را تعویض نکنیم، ممکن است با عواقب ناخوشایندی در حین رانندگی روبرو شویم. این عواقب عبارتند از:
کاهش قدرت ترمزگیری و افزایش فاصله توقف: هنگامی که لنت موتور سیکلت فرسوده میشود، اصطکاک بین لنت و روتور ترمز کمتر میشود و در نتیجه ترمز اثر کمتری خواهد داشت. در نهایت موتورسوار برای توقف وسیله نقلیه فشار بیشتری بر اهرم ترمز وارد میکند و این امر باعث افزایش فاصله توقف موتور میشود.
خوردگی و از بین رفتن روتور ترمز: زمانی که لنت موتور سیکلت تا حدی فرسوده شود که فقط صفحه فلزی آن با روتور ترمز تماس داشته باشد، اصطکاک فلز به فلز باعث ایجاد گرما و جوشیدن روتور ترمز میشود. این گرما میتواند باعث تغییر شکل و ترکیدگی روتور ترمز شود و از عملکرد صحیح آن جلوگیری کند.
همچنین اگر لنت با روترو ترمز مطابقت نداشته باشد، احتمال لرزش موتور سیکلت هنگام ترمزگیری وجود دارد.
نشت روغن ترمز و شل شدن اهرم ترمز: فرسوده شدن لنت، باعث افزایش فشار روی کالیپر ترمز میشود و روغن ترمز را از شیلنگ یا مخزن خارج میکند. این روغن ممکن است به سیستم ترمز وارد شده و باعث کاهش اصطکاک لنت ترمز بر روی روتور شود. همچنین اگر هوا به سیستم ترمز وارد شود، ممکن است باعث شل شدن اهرم ترمز شود و قدرت هیدرولیک روغن ترمز را کاهش دهد.
تا به اینجای مطلب، مواردی که باعث از بین رفتن لنت و ترمز موتور سیکلت میشوند را بررسی کردیم.
اما اگر مواردی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم، رعایت شود؛ باعث افزایش طول عمر لنت و سیستم ترمز وسیله نقلیه میشوند. این موارد عبارتند از:
سیستم ترمز یکی از مهمترین قسمتهای هر وسیله نقلیه به شمار میرود، بخصوص در موتور سیکلت که بر روی دو چرخ قرار دارد.
به گزارش پدال موتور pedall.ir، یکی از عواملی که در تصادفات جادهای و شهری، تاثیر بهسزایی دارد، عملکرد نادرست ترمز وسایل نقلیه است.
در نتیجه باید به این قطعه کوچک، که وظیفه سلامت و امنیت ما را در حین رانندگی، در اختیار دارد، توجه بخصوصی داشت.
دیدگاهتان را بنویسید