تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای

13 آذر 1399 کارشناسی رنگ -تشخیص رنگ 1906 بازدید ثبت دیدگاه تاریخ به روز رسانی 13 آذر 99

در این مطلب به بررسی عملکرد انواع ترمزخودرو و تفاوت های آنها و مزایا و معایب هر یک پرداخته ایم

اگر در مشخصات فنی بیشتر خودروهای بازار دقت کرده باشید، معمولا سامانه ترمز را دیسکی یا کاسه‌ای ذکر می‌کنند. دیسکی یا کاسه‌ای بودن ترمزها، در سیستم ترمز مربوط به هر چرخ اتفاق می‌افتد و آن‌ها را نمی‌توان مربوط به کل سیستم ترمز دانست. یعنی بخشی که روی چرخ‌ها و بعد از فشردن پدال ترمز ایجاد اصطکاک می‌کند، می‌تواند کاسه‌ای یا دیسکی باشد.

ترمز دیسکی بهتر است یا کاسه‌ای؟

سیستم ترمز کاسه ای

ترمز کاسه‌ای از اولین نمونه‌های ترمز در خودروها است و به خاطر شکل کاسه ای بودنشان به این اسم معروف هستند. در این ترمزها یک کاسه‌ی توخالی و دو کفشک درون آن پشت چرخ نصب می‌شود. کفشک‌ ها از یک سر به لولا و از سر دیگر به یک پیستون متصلند. کاسه‌ی ترمز همزمان با چرخش چرخ شروع به چرخیدن می‌کند و به محض فشردن پدال ترمز، نیرو به پیستون متصل به کفشک‌ها منتقل میشود و با عملکرد پیستون، کفشک به سطح داخلی کاسه می‌چسبد وسرعت چرخ را کاهش می دهد.

در حال حاضر از این سیستم برای چرخ‌های عقب خودروها  ارزان قیمت استفاده می‌شود.

مزایای ترمز کاسه ای

  • قرار گرفتن تمام تجهیزات در یک مجموعه و در دسترس بودن (کاهش هزینه)
  • بیرون کشیدن سیلندر ترمز نیاز به دستگاه خاصی ندارد.

معایب ترمز کاسه ای

  • در هنگام ترمزگیری با سرعت‌های بالا داغ کرده و عملکرد ضعیفی ارائه می‌دهد.
  • به دلیل عدم خنک کاری مناسب موجب قفل گازی و نیاز به هواگیری دارد.

از آنجایی که ترمزهای کاسه ای در سرعت های بالا قادر به توقف درست خودرو نبودند در اوایل دهه 60 میلادی ترمزهای دیسکی طراحی شدند اگر چه هنوز هم در برخی  خودروهای امروزی از نوع کاسه ای در محور عقب استفاده می شود. که می توان به خودروهایی مثل رنو ساندرو ، کوییک و حتی رنو داستر اشاره کرد.

سیستم ترمز دیسکی

ترمزهای دیسکی به عنوان جدیدترین نمونه از سیستم‌های ترمز شناخته می‌شوند. در این ترمز ها همانطور که گفته شد مشکلاتی که در نمونه های کاسه ای وجود داشت تا حد امکان برطرف شده است. 

ترمز دیسکی تشکیل شده از دیسک ترمز، لنت و کالیبر ترمز. دیسک ترمز به چرخ متصل می شود و همزمان با چرخ می چرخد و دو طرف آن با لنت ها احاطه میشود و کالیبر ترمز که همان محفظه ی پیستون فرعی ترمز است به لنت ها متصل است. با اعمال فشار پا بر روی پدال ترمز ، پیستون اصلی روغن ترمز را به سمت پیستون های فرعی تعبیه شده در چرخ های می فرستد سپس فشار روغن باعث باز شدن پیستون فرعی شده و پیستون فرعی نیز به سطح دیسک فشار می آورد تا با اصطکاکا با سطح دیسک سبب کاهش سرعت و توقف خودرو شود. از انجایی که لنت ها به مرور زمان در اثر اصطکاک خورده می شوند و باید تعویض شوند سنسوری درون لنت ها تعبیه شده که با کاهش سطح لنت یک چراغ هشدار روی صفحه کیلومتر شمار روشن میشود. 

مزایای ترمز دیسکی

  • قابلیت بالای انتقال گرمای ترمز
  • کاهش میزان افت عملکرد ترمز
  • وزن کمتر نسبت به نوع کاسه‌ای
  • توانایی کنار زدن سریع آب از روی دیسک
  • قدرت بالای ترمزگیری
  • تنظیم اتوماتیک
  • بررسی و چکاپ بدون نیاز به باز کردن چرخ

معایب ترمز دیسکی

تنها می توان به گرانتر بودن این ترمزها نسبت به ترمزهای کاسه ای اشاره کرد.

نتیجه گیری:

استفاده ترمز‌های کاسه‌ای همچنان یک گزینه برای بهره‌گیری در محور عقب خودروهای عادی است و نصب ترمز دیسکی در محور عقب، هر چند می‌تواند مفید باشد اما در رانندگی روزمره تأثیر چندانی ندارد.

به طور کلی نگهداری ترمز کاسه ای ساده تر و تعمیر آن ارزان تر از ترمز دیسکی است و همانطور که گفته شد هزینه های کمتری نیز دارد اما ترمزهای دیسکی قدرت توقف بهتری را در اختیار راننده خودرو قرار می‌دهند که آن را تبدیل به انتخاب بهتری می‌کند.

 

مرکز تشخیص رنگ مهندس باغشنی

شعبه تهران

آدرس : تهران– خیابان انقلاب - بعد از پل چوبی به سمت میدان امام حسین نرسیده به خیابان گرگان پلاک ۱۸۸

تلفن همراه : 09155040968

شعبه مشهد

آدرس : مشهد – حد فاصل چهار راه دانشجو و میدان دانش قبل از معلم 53

تلفن تماس : 38336718–051

تلفن همراه : 09155040968

مطالب مرتبط

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

مقایسه خودروها تشخیص رنگ خودرو همه برندها