پنجشنبه , 16 مرداد 1399

خودروهای مردودی در تست آلایندگی

خودروهای مردودی در تست آلایندگی

10 آبان 1397 اخبار خودرو 111620 بازدید
سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور : معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: اثربخشی معاینه فنی از راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا است؛ از این رو، مدت زمان گارانتی خودروهای نو با سن معافیت معاینه فنی، باید تناسب داشته باشد. هدی جمالی‌نژاد در حاشیه جلسه کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور اظهار کرد: در سایر کشورها برای حمایت از مصرف‌کننده و کاهش آلایندگی خودروها، سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی، کمتر از مدت زمان گارانتی پیش‌بینی می‌شود تا در صورت وجود ایراد در خودرو (که در مراکز معاینه فنی تشخیص داده می‌شود)، راننده بدون نیاز به هزینه‌کرد مجدد گارانتی، قطعات معیوب را تعویض و ایرادهای خودرو را رفع کند. وی با بیان اینکه یکی از قطعات مهم در کاهش آلایندگی خودرو، کاتالیست است و تعویض نکردن آن در دوره گارانتی، هزینه بالایی را تحمیل می‌کند، اضافه کرد: کاتالیست در صورت سلامت کارکرد موتور خودرو، عمری در حدود سه سال دارد و در صورت عدم‌تغییر سن معافیت یا افزایش مدت زمان گارانتی ازسوی خودروسازان، طبعا هزینه تعویض آن برعهده مصرف‌کننده خواهد بود. جمالی‌نژاد با تاکید بر سه اصل «ارتقای کیفیت تولید خودرو»، «همکاری رانندگان در نگه‌داشت صحیح خودرو» و «نظارت بر خودروهای در حال تردد در شهر» برای ساماندهی، مدیریت و کنترل وضعیت آلایندگی خودروها افزود: در حال حاضر بحث نظارت بر وضع خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش و کنترل معاینه فنی به‌صورت مکانیزه با جدیت در حال انجام است؛ با این حال، تنها قسمت مغفول مانده و شاید مهم‌ترین موضوع، کیفیت پایین و نامناسب تولید خودروها در کشور است. وی با بیان اینکه خودروهای تولیدی به رغم داشتن استاندارد یورو۴ هنگام تولید، به علت به‌کارگیری قطعات با کیفیت پایین، به سرعت از استاندارد شرایط تولید خارج و چند پله نزول می‌کنند، اعلام کرد: این مساله اثربخشی سایر حوزه‌ها در بخش نظارت و نگه‌داشت خودرو را تحت‌الشعاع قرار داده و نتیجه موردنظر که کاهش آلایندگی ناشی از خودروها است، حاصل نمی‌شود. جمالی‌نژاد افزود: براساس ارزیابی اطلاعات خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال ۹۶، ۵۰ درصد از وانت نیسان‌ها، ۴۷ درصد از وانت پیکان‌ها و ۴۳ درصد از پژوهای آردی با مدل بالاتر از ۸۴ با سن میانگین ۷ سال، در تست آلایندگی مردود شده‌اند؛ این در حالی است که ۳۸ درصد از وانت نیسان‌ها، ۲۹ درصد از وانت مزداها و ۲۴ درصد از وانت پیکان‌ها بیش از یک ایراد فنی داشته و در برخی از موارد حتی تا ۶ ایراد فنی نیز در آنها مشاهده شده است. وی اضافه کرد: ارزیابی فنی نشان می‌دهد این خودروها با گذشت ۵ سال از تولید، چه از لحاظ آلایندگی و چه از لحاظ ایمنی، به سرعت از استانداردهای تولید فاصله گرفته و باید هرچه سریع‌تر از چرخه تردد خارج و با خودروهای با کیفیت جایگزین شوند.
امتیاز دهی
بدون رتبه
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
اشتراک
Print

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مخفی کردن نمایش نظر ها (0)

شما در پاسخ به

نظر شما با موفقیت ثبت شد. بعد از بررسی مدیریت نمایش داده خواهد شد. باتشکر

لطفا یک نظری بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنیدلطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید
ارسال دیدگاه

انتخابگر پوسته

دی ان ان