ﺳﻪشنبه , 21 آبان 1398

دورخیز خودروسازان برای یک افزایش قیمت جدید؟

دورخیز خودروسازان برای یک افزایش قیمت جدید؟

دورخیز خودروسازان برای یک افزایش قیمت جدید؟

9 آبان 1398 اخبار خودرو 69 بازدید

آن‌طور که از شواهد امر برمی‌آید، ضرر انباشته شرکت‌های خودروسازی سال به سال افزایش می‌یابد. اگرچه خودروسازان شرایط سخت یکی دو سال اخیر را عامل اصلی این پدیده تلخ اقتصادی معرفی کرده‌‌اند اما کارشناسان بر این باورند که هربار که بحث بدهی کلان خودروسازان و جدال لفظی آن‌ها با بانک مرکزی وسط کشیده می‌شود، احتمالاً پروژه افزایش مجدد قیمت‌ها روی میز است. شرکت‌های خودروسازی که اواخر سال گذشته با تلاش فراوان توانستند مجوز لازم از وزارت صمت را برای افزایش رسمی قیمت‌ها اخذ کنند، حالا با تنگ شدن فضا تمایل خود برای یک موج جدید افزایشی را نیز نشان می‌دهند.

آمارهای جدید خودرویی‌ها که در سامانه سهام‌داران بورس اوراق بهادار (کدال) منتشر شده، به روشنی حکایت از این دارد که کارنامه خودروسازان بزرگ در شش ماهه نخست امسال با نمرات نه‌چندان درخشان همراه بوده است. تحلیلگران بر این باور هستند که روند خودرویی‌ها طی نیمه نخست سال حکایت از چگونگی حرکت آن‌ها در نیمه دوم را نیز نشان می‌دهد. کاهش چشم‌گیر تولید و فروش، توقف تولید تعدادی از مدل‌های مطرح و برنامه‌های جدی در همین زمینه برای آینده، تنش جدید با بانک مرکزی، عدم تسویه حساب با قطعه‌سازان و بحران حل‌ نشده خودروهای ناقص کف کارخانه تنها راه حل موجود برای شرکت‌ها را افزایش دوباره و یا به عبارتی دیگر چندباره قیمت‌ها نشان می‌دهد.

بازار خودرو تاب افزایش قیمت را ندارد

تردیدی نیست که ثبات فعلی در بازار ناشی از رضایت خریدار و فروشنده نیست. حتی اذهان عمومی نیز به خوبی درک کرده‌اند که در شرایط فعلی فروش خودرو کار پیچیده و پررسیکی است. اگرچه دیگر افزایش قیمت خودرو کلیدواژه جداب رسانه‌ها نیست و بازار آن را پیگیری نمی‌کند، اما این به معنی بازگشت قطار متعارف خرید و فروش روی ریل قبلی نیست.

 سخت بتوان گفت که مشتریان طی یک سال اخیر با قیمت‌های کهکشانی خودروها کنار آمده‌اند. حتی با این‌که قیمت‌های جدید کاملاً در بازار تزریق شده و ثبت‌نام‌های جدید با نرخ جدید هستند ولی همچنان مشتری نسبت به معامله خود با دیده تردید می‌نگرد. در این اتمسفر تعجبی ندارد که تاب و توان برای یک موج دوباره افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

برنامه شرکت‌ها چیست؟

با این‌که افزایش قیمت دوباره تنها در حد حدس و گمان است ولی می‌توان برخی از تحرکات خودروسازان را در آینده نه‌چندان دور پیش‌بینی کرد. به عنوان مثال در بخشنامه جدید شرایط فروش سایپا شاهد حضور مدل‌های متعارف و کم‌حاشیه هستیم. نارنجی‌های جاده مخصوص که این روزها به شدت درگیر مسایل مربوط به حذف پراید از خط تولید هستند، می‌دانند که آسیب افزایش قیمت به مراتب بیشتر از سود آن است. از ایران خودرو هم خبر می‌رسد که تمام تمرکز شرکت روی سر و سامان دادن به پیش‌فروش اخیرشان است. آنچه مسلم است، فاز دوم تصمیم‌های این دو شرکت در نیمه پایانی سال است. فازی که می‌تواند آغازگر یک فشار همه‌جانبه دیگر برای افزایش قیمت‌ها طی سال 99 باشد. البته طبیعی است که خودروسازان هیچ‌گونه روزنه‌ای از برنامه‌های آتی خود بروز نمی‌دهند.

چقدر افزایش قیمت؟

اینکه خودرویی‌ها در صورت پشت سر گذاشتن تمام مراحل اخذ مجوز افزایش قیمت، به چه میزان افزایش قیمت را در برنامه دارند، به شرایط روز بازار بستگی دارد. شرکت‌های خودروسازی با رصد مداوم قیمت روز خودرو طی روزهای بحران به این نتیجه رسیدند که میزان افزایش قیمت باید حداقل 50 تا 70 درصد باشد. گمانه‌زنی برای افزایش احتمالی قیمت خودرو طی ماه‌های آینده کار ساده‌ای نیست و می‌شود اینگونه جمع‌بندی کرد که در صورت اجماع نظر کلیه نهادهای نظارتی کشور برای افزایش دوباره قیمت خودرو باید خود را برای یک افزایش قیمت حداقل 30 درصدی روی محصولات آماده کنیم.

 

امتیاز دهی
4/0
رتبه بندی این مطلب:
4/0
اشتراک
Print

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مخفی کردن نمایش نظر ها (0)

شما در پاسخ به

نظر شما با موفقیت ثبت شد. بعد از بررسی مدیریت نمایش داده خواهد شد. باتشکر

لطفا یک نظری بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا آدرس ایمیل خود را وارد کنیدلطفا آدرس ایمیل معتبر وارد کنید
ارسال دیدگاه

انتخابگر پوسته

دی ان ان